لوگوی دیجی هنگ
طرز کار چیلر

طرز کار چیلر

طرز کار چیلر و نحوه کار چیلر های جذبی ، تراکمی ، خانگی ، هواخنک ، و فیلم نحوه عملکرد چیلر را در این مقاله آموزشی می توانید مشاهده نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با تعمیرکار چیلر تماس بگیرید.
تعمیرات لوازم خانگی
۰۹۱۲۹۵۴۱۶۵۰☎

طرز کار چیلر و چگونگی نحوه کار چیلر را قصد داریم در این مقاله ارائه دهیم، همانگونه که می‌دانید چیلرها امروزه یکی از تجهیزات بسیار مهم در تولید برودت برای ساختمانهای بزرگ و حتی مراکز صنعتی که از چیلرهای تراکمی و جذبی استفاده می کنند می باشد.

نحوه کار چیلر

پیشنهاد ویژه » تعمیر چیلر توسط بهترین تعمیرگاه مجاز تعمیرات و سرویس چیلر در تهران با گارانتی معتبر

این وسایل یکی از عوامل مهم و موثر در بهینه‌سازی مصرف انرژی بخصوص برای ساختمان ها می باشد و در مراکز صنعتی هم که با تولید برودت باعث خنک سازی و افزایش راندمان دستگاه ها و تجهیزات کارخانجات صنعتی می شوند.

در واقع طرز کار چیلر به شکلی است که با کمترین میزان مصرف انرژی بیشتری سطح بازدهی را به همراه دارد.

این وسیله دارای مکانیزم بسیار پیچیده‌ای است و سرویس و تعمیرات آن نیز از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است

به همین دلیل است که بسیاری از ساختمان ها و مراکز صنعتی که از انواع مختلف چیلرها استفاده می‌کنند، برای تعمیرات چیلر نیاز به یک تعمیرکار ماهر دارند تا در طرز کار و نحوه کارکرد چیلر خللی ایجاد نشود.

شما می توانید از طریق لینک زیر با همکاران ما به صورت مستقیم ارتباط برقرار نمایید، و مشاوره لازم را در زمینه طرز کار انواع چیلر و نحوه عیب یابی این وسیله دریافت نمایید.
تماس با تعمیرکار چیلر

نحوه کار چیلر چگونه است

بطور کلی نحوه کار چیلر و یا طرز کار چیلر بستگی به مواردی دارد که در این بخش به آن اشاره می کنیم.

به طور کلی چیلر دستگاهی است که حرارت را از مایع مبرد که معمولا آب می باشد طبق سیکل تبرید جذبی یا تراکم بخار زدایی میکند.

انواع مختلف چیلر در مکان های مختلفی مانند ساختمان ها و یا مراکز صنعتی به عنوان وسیله سرمایشی و گرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در واقع چیلرها بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته‌بندی می‌شوند که در زیر ما آنها را به سه دسته کلی تقسیم بندی کرده ایم :

  • تقسیم بندی چیلر ها بر اساس نوع سیکل تبرید
  • تقسیم بندی چیلرها بر اساس شکل خنک شدن ماده مبرد
  • تقسیم بندی چیلرها بر اساس ظرفیت ولتاژ دستگاه

طرز کار چیلر در مورد هر کدام از این دسته بندی ها می تواند متفاوت باشد، انواع مختلف چیلر در مکان‌های مختلفی کاربرد دارند به عنوان مثال مینی چیلر ها در ساختمانهای کوچک اداری مسکونی و تجاری استفاده می‌شود.

چیلرهای جذبی که در ادامه با طرز کار آنها آشنا می‌شویم در مراکز صنعتی و کارخانجات استفاده می‌شوند.

در صورت تمایل می توانید مقاله چیلر چیست و چگونه کار می کند را مطالعه نمایید.

نحوه کار چیلر چگونه است

طرز کار چیلر جذبی

به طور کلی چیلرهای جذبی یکی از انواع دستگاه های سرمایشی و گرمایشی هستند که منبع تامین انرژی در آن حرارت و ژنراتور می باشد.

در واقع می‌توان گفت که طرز کار چیلر های جذبی به این صورت است که گازهای حاصل از تبخیر مایع مبرد توسط ماده جاذب که اصولا لیتیوم بروماید می باشد، طی سیکل جذبی در سیال اولیه یا تبخیر کننده جذب میشود.

و این نکته را به خاطر داشته باشید که چیلرهای جذبی مورد استفاده در مراکز صنعتی و کارخانجات مختلف دارای دو نوع ماده جاذب میباشند :

  • سیکل لیتیوم بروماید – آب
  • سیکل آمونیاک – آب

طرز کار چیلر جذبی

نحوه کار چیلر جذبی

اواپراتور چیلر جذبی :

مایع مبرد داخل لوله های آواپراتور پاشیده شده و بر اثر گرمای محیط تبخیر می‌شود.

که طی این فرآیند مایع مبرد یا همان آب با دمای حدود دوازده درجه سانتیگراد وارد لوله‌های آواپراتور شده و تا سقف هفت درجه سانتیگراد خنک می شود

ابزربر چیلر جذبی :

پس از فرآیند خنک سازی آب وارد شده به لوله های آواپراتور و بخار آب تولید شده توسط محلول واسطه که از طریق نازل های ویژه روی سطح لوله های این قطعه پاشیده می‌شود

و به طور دائم جذب می‌شود و حرارت محلول واست که ناشی از تبخیر آب می باشد در ناحیه ابزربر آزاد شده و به واسطه آب سرد برج جاری در لوله های این قطعه به خارج از چیلر منتقل می شود.

ژنراتور چیلر جذبی :

ژنراتور در واقع بستری برای بازگردانی غلظت محلول جاذب می باشد و به این صورت که محلول واسط پس از گذر از مبدل حرارتی وارد لوله های ژنراتور شده و مجددا از طریق بخار با آب داغ گرم میشود.

کندانسور چیلر جذبی :

آخرین مرحله فرآیند خنک سازی ماده مورب توسط کندانسور صورت می‌گیرد به این صورت که بخار ناشی از تبخیر مایع مورد که توسط ژنراتور و جذب شده بود وارد لوله های کندانسور شده و طی گذر از سطح لوله‌های کندانسور تقطیر می‌گردد.

نهایتا آب مقطر تولید شده همراه با گرمای ناشی از عمل تقطیر وارد سینی واقع در زیر کندانسور شده و مجددا به آپارات اور باز می‌گردد.

احتمالا تا به این جای کار شما یک ذهنیت و دیدگاه کلی نسبت به طرز کار چیلر های جذبی پیدا کرده باشبد، برای آشنایی بیشتر شما با این وسایل در بخش بعدی یک آیتم جذاب به نام محوه کار چیلر جذبی به شکل انیمیشن را برای شما آماده کرده ایم.

پیشنهاد ویژه » سرویس چیلر توسط بهترین سرویسکاران چیلر در تهران انجام می شود.

طرز کار چیلر جذبی به صورت انیمیشن

در قسمت زیر طرز کار چیلر جذبی به صورت انیمیشن را می توانید مشاهده نمایید.

تا به اینجای کار با طرز کار چیلر های جذبی آشنا شده در ادامه با ما همراه باشید تا با نحوه طرز کار چیلر تراکمی آشنا شویم.

در این بخش طرز کار چیلر جذبی به صورت انیمیشن را می توانید مشاهده نمایید، . امیدواریم که از تماشای این بخش لذت ببرید.

طرز کار چیلر جذبی به صورت انیمیشن

طرز کار چیلر تراکمی

طرز کار چیلر تراکمی به این صورت است که برای تولید مایع خنک ابتدا گاز مبرد توسط کمپرسور متراکم شده و سپس وارد مجرای کندانسور می‌شود و به واسطه مایه و هوا خنک و تقطیر می‌شود.

سپس مایع تولید شده بر اثر تقطیر وارد شیر انبساط شده و پس از تنظیم میزان مایع ورودی به سمت اواپراتور هدایت می گردد.

پس از ورود به آواپراتور افت فشار موجب تبخیر مایع شده و در نتیجه عمل تبخیر مایع خنک کننده خنک کاری به بخش‌های مرتبط با اواپراتور صورت میگردد.

در نهایت گاز ناشی از تبخیر نیز به کمپرسور برای شروع مجدد فرآیند وارد می شود.

این کلیت کار چیلر های تراکمی می باشد، در قسمت زیر هم تصویر مربوط به یک نمونه از چیلر های تراکمی را مشاهده می کنید.

طرز کار چیلر تراکمی

نحوه کار چیلر تراکمی

نحوه کار چیلر تراکمی و نحوه کارکرد هر کدام از قطعات این چیز را در قسمت زیر توضیح داده ایم، در ادامه مقاله طرز کار چیلر با ما همراه باشید تا با قطعات مدل چیلر تراکمی آشنا شوید.

شیر انبساط چیلر تراکمی :

شیر انبساط میزان مایع مبرد ورودی به لوله‌های آواپراتور را توسط فانوس تنظیم می‌کند، البته شیر انبساط ترموستاتیک از دمای خروجی آواپراتور تاثیر می گیرد.

اوا پراتور چیلر تراکمی :

پس از تنظیم مقدار ماده مبرد توسط شیر انبساط مبرد برای عملیات تبخیر و خنک سازی وارد مجاری اواپراتور شده و به صورت بخار خارج می گردد.

در اثر تبخیر مورد آب جاری در پوست یا هوای خنک شده و به طرف فن کویل ها و هواساز ها هدایت می شود و مجددا وارد آواپراتور می شود.

مطالعه بیشتر » در صورت تمایل می توانید مقاله تعمیر اواپراتور چیلر را مطالعه نمایید.

کمپرسور چیلر تراکمی :

کمپرسور در چیلر تراکمی گاز ناشی از تبخیر مبرد توسط کمپرسور متراکم شده و وارد کندانسور می‌شود و در انواع چیلر های تراکمی کاربرد کمپرسور بدین شکل می باشد.

کندانسور چیلر تراکمی :

کندانسورهای چیلر تراکمی از نوع لوله و پوسته می باشد که اصولا گاز مبرد داخل پوسته و آب خنک داخل لوله ها جریان دارد و وظیفه کندانسور تقطیر بخار داغ و متراکم می باشد.

فرایند تقطیر به این شکل است که بخار داغ وارد پوسته کندانسور شده و در اثر تماس با سلولهای حاوی آب خنک عمل تقطیر صورت گرفته و مایع تولید شده از طریق لوله وارد برج خنک کننده می شود و مجددا وارد کندانسور می شود.

پیشنهاد ویژه » تعمیر لوازم خانگی ، تعمیرات و سرویس لوازم برقی و گرمایشی و سرمایشی با گارانتی معتبر

فیلم طرز کار چیلر

بعد از آشنایی با طرز کار چیلر های جذبی و تراکمی در این قسمت فیلم طرز کار چیلر را برای شما قرار داده ایم در صورت تمایل و آشنایی بیشتر با نحوه کار چیلر ها می توانید این فیلم را تماشا کنید.

طرز کار چیلر هوا خنک

چیلر هواخنک سیستم برودتی است که هم در ساختمانهای تجاری و مسکونی و هم در ساختمانهای اداری استفاده می‌شود.

و هم کاربردهای صنعتی برای خنک کردن فرآیند ها و دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی که با آب سرد سر و کار دارند را دارد

و قسمتهای اصلی چیلر تراکمی هوا خنک عبارتند از کمپرسور و موتور الکتریکی و کندانسور هوا خنک همچنین شیر انبساط آواپراتو، مبرد، لوله های انتقال دهنده مبرد و آب می‌باشد.

چه فرایند سرمایش بر اساس متراکم کردن مبرد توسط کمپرسور صورت می‌گیرد.

در واقع نحوه کار چیلر هوا خنک به این صورت است که وظیفه چیلر هوا خنک گرفتن گرمای آب و سرد کردن آن در آواپراتور است

به عنوان مثال در چیلر تراکمی هوا خنک نصب شده در بیرون از موتورخانه ساختمان که آب را سر میکند

و با پمپ به فن کویل ها پمپاژ می‌شود، وقتی آب سرد وارد کویل جاسازی شده در فن کویل های هر اتاق و سالن می‌شود

و دمای فن کویل را کاهش می دهد و با روشن شدن فن آن هوا با کویل سرد برخورد کرده و دمای هوا را کاهش می دهد

و برای گرمایش تنها کافی است که به جای آب سرد آب گرم فرستاده شده از سمت موتورخانه یا پکیج گازسوز وارد دستگاه فن کویل شود.

گرمای گرفته شده از آب در آواپراتور چیلر باید به گونه‌ای در شود و اگر گرمای مبرد توسط آب موجود در کندانسور نوع پوسته و لوله دفع شود

به آن چیلر آب خنک و اگر این گرما توسط فن هایی که هوا را از اطراف لوله های کندانسور هوا خنک می‌کند در شود به آن چیلر هوا خنک می گویند.

در چیلر آب خنک آبی که گرمای مورد را می گیرد با پمپ دستگاهی به نام برج خنک کننده پمپاژ می‌شود تا درجه حرارت آب در برج کاهش یافته و دوباره به کندانسور پوسته و لوله بر گردد

بنابراین تنها تفاوت نوع آب خنک و هوا خنک در این است که چیلر آب خنک به برج خنک کننده نیاز دارد ولی نوع هوا خنک به برج نیازی ندارد.

در قسمت زیر هم ما تصویر مربوط به یک نمونه از چیلر های هوا خنک را برای شما قرار داده ایم.

طرز کار چیلر هوا خنک

طرز کار چیلر خانگی

چیلرهای خانگی در واقع به منظور استفاده در ساختمان های مسکونی و ویلایی طراحی شده اند.

این چیلرها از نظر ساختمان داخلی شباهت زیادی به چیلرهای هوا خنک در قسمت قبلی در مورد آنها صحبت کردیم می باشد

و تقریبا از همان ساز و کارهایی که در بخش قبلی گفته شد برای خنک سازی محیط و همچنین گرمایش آن استفاده می‌کنند

اگر برای سرمایش و گرمایش خانه خود به دنبال گزینه مناسبی هستید بهتر است در مورد این نوع چیلرها هم اطلاعاتی داشته باشید که این دستگاه‌های تهویه مطبوع را با دیگر گزینه‌های موجود مقایسه نمایید.

امروزه برای سرمایش و گرمایش خانه های مسکونی دستگاه های تهویه هوای متنوعی ساخته و طراحی شده اند که هر کدام از این دستگاهها مزایا و معایب خود را دارند

یکی از این دستگاه های تهویه مطبوع مینی چیلر ها هستند که معمولاً از آنها به عنوان چیلرهای خانگی نیز نام برده می شود

این دستگاه های تهویه مطبوع را می‌توان هم برای سرمایش و گرمایش استفاده کرد این چیلر های آپارتمانی هم اغلب از نوع هواخنک هستند به این معنا که خنک سازی دستگاه دربخش کندانسور به کمک جریان هوا صورت می‌گیرد.

در نهایت امیدوارم که ارائه مقاله طرز کار چیلر مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد و شما با مطالعه مطالب ذکر شده با نحوه کار چیره آشنایی پیدا کرده باشید.

کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع چیلر ها و نوع طرز کار آنها می توانید با متخصصین شرکت دی جی هنگ ۷۲۴ تماس حاصل فرمایید تا با انواع چیلر ها و طرز کار آنها بیشتر آشنا شوید.

طرز کار چیلر خانگی

سخن پایانی

در نهایت امیدواریم که ارائه این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد، لففا در بخش نظرات در انتهای همین صفحه نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را پیرامون این مقاله آموزشی با ما در مسان بگذارید.

تا با استفاده از نقطه نظرات شما ما در آینده بتوانیم مقالات آموزشی با کیفیت بهتر را به شما ارائه دهیم.

در انتهای همین صفحه هم شما می توانید سایر مقالات آموزشی مرتبط با چیلر را مطالعه نمایید.

پیشنهاد مطالعه مقالات مرتبط

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *