لوگوی دیجی هنگ
تعمیر ترموکوپل اجاق گاز

تعمیر ترموکوپل اجاق گاز

تعمیرات لوازم خانگی
۰۹۱۲۹۵۴۱۶۵۰☎

اجاق گاز جزو لوازم ضروری هر خانه ای محسوب می‌شود که باید با شناخت قطعات مختلف آن سعی کنید استفاده بهینه ای از آن داشته باشید.

یکی از مهم ترین قطعاتی که داخل اجاق گاز به کار برده می‌شود ترموکوپل نام دارد که در این مقاله قصد داریم به معرفی کارکرد آن و آموزش نحوه تعمیر و تعویض آن بپردازیم.

پیشنهاد ویژه » تعمیر اجاق گاز توسط بهترین تعمیرکار اجاق گاز در تهران با ضمانت نامه معتبر

ترموکوپل اجاق گاز
تصویر ترموکوپل اجاق گاز
ترموکوپل را برای تامین ایمنی بالا تر در اجاق گاز به کار می‌برند. زمانی که شعله به دلایل مختلف مانند وزیدن باد و یا ریختن آب روی شعله در اثر سر رفتن غذا خاموش می‌شود.

ترموکوپل گاز را قطع می‌کند و به این ترتیب از وقوع آتش سوزی جلوگیری می‌کند.

ترموکوپل را با استفاده از دو میله ساخته می‌شود که جنس یکسانی ندارند و در یک قسمت به یک دیگر جوش داده شده اند.

یک سر این قطعه به شعله و طرف دیگر به قسمتی که جریان گاز از آن از وارد می‌شود وصل شده است.

زمانی که شعله به صورت ناگهانی و به دلایل گفته شده یا دلایل دیگر قطع می‌شود میله سرد می‌شود و ترموکوپل باعث می‌شود جریان و میدان مغناطیسی از بین برود.

در چنین حالتی واشر بوبین مسیر گاز را می‌بندد و باعث می‌شود که جریان گاز قطع شود. به این ترتیب گاز پخش نمی‌شود و آتش سوزی یا انفجار رخ نمی‌دهد.

در واقع می‌توان گفت که ترموکوپل دقیقا مانند یک باتری عمل می‌کند. یعنی نقش آن در اجاق گاز، مولد جریان الکتریکی و جریان برق در اجاق گاز است.

وقتی دو سیم با جنس های متفاوت به یک دیگر وصل می‌شوند و به قسمتی که این دو سیم به یک دیگر متصل شده اند حرارت داده می‌شود در سر دیگر سیم ها جریان برق ایجاد می‌شود.

تصویر ترموکوپل اجاق گاز

مطالعه بیشتر » تعویض ژیگلور فر اجاق گاز

نحوه تعویض ترموکوپل اجاق گاز

برای آن که تشخیص بدهید ترموکوپل گاز شما نیاز به تعویض دارد یا نه می‌توانید از روش زیر اقدام نمایید :

در ابتدا باید جریان گاز را قطع کنید. بعد سر گاز را باز کنید و قطعه ترموکوپل را پیدا کنید. می‌توانید با بررسی ظاهر ترموکوپل به خراب شدن یا سلامت آن پی ببرید.

اگر محلی که دو میله غیر همجنس ترموکوپل به یک دیگر متصل شده اند دچار سوختگی شده باشد، یا این که دو میله از یک دیگر جدا شده باشند احتمالا لازم است ترموکوپل را تعویض نمایید.

در قسمت انتهایی میله بوبین قرار دارد و در آن دو میله درونی و بیرونی وجود دارند. واشری وجود دارد که این دو میله را به یک دیگر وصل کرده است و در صورتی که خراب شود عملکرد ترموکوپل دچار مشکل خواهد شد.

یک ایراد شایع دیگر که ممکن است برای ترموکوپل پیش بیاید در قسمتی از آن است که نزدیک به شعله قرار می‌گیرد.

این قسمت به خاطر این که بیش تر در معرض حرارت است ممکن است دچار سوختگی بشود. البته این امکان نیز وجود دارد که بشکند و یا کج شود ولی بیش تر به خاطر حرارت دچار مشکل می‌افتد.

به یاد داشته باشید که موقعی که می‌خواهید از سلامت ترموکوپل مطمئن شوید، باید سلامت بوبین را نیز بررسی نمایید.

چرا که بوبین و ترموکوپل به صورت مکمل هم باعث می‌شوند ایمنی اجاق گاز تامین گردد و در صورت خراب بودن یکی، عملکرد قطعه دیگر نیز دچار مشکل خواهد شد.

نحوه تعویض ترموکوپل اجاق گاز

نحوه تعویض ترموکوپل فر توکار

خوب است بدانید که تفاوت چندانی بین نحوه تعویض ترموکوپل گاز مبله و رومیزی وجود ندارد. در گاز های رومیزی باید تجهیزات را در کنار قرار دهید و سپس کار را شروع کنید.

پیش از شروع کار اطمینان حاصل نمایید که جریان برق و جریان گاز قطع باشند. پس از جدا کردن صفحه روی گاز از بدنه، می‌توانید به قطعات داخلی دسترسی پیدا کنید.

سپس می‌توانید ترموکوپل را پیدا کرده و آن را تعمیر نمایید.

در فر های توکار باید کار تعمیر و یا تعویض فر را از طریق مسیر فر انجام دهید. تعداد بیش تری از ترموکوپل ها در گاز های مبله به کار می‌روند چرا که خود فر اجاق گاز، به صورت مجزا نیاز به یک الی دو ترموکوپل دارد.

نحوه تعویض ترموکوپل فر توکار

برداشتن ترموکوپل اجاق گاز

خیلی از افراد در صورتی که ترموکوپل خراب می‌شود اقدام به برداشتن و حذف کامل آن می‌کنند.

همان طور که گفته شد، ترموکوپل قطعه ای بسیار موثر در تامین امنیت اجاق گاز است و در صورتی که در اجاق گاز به کار نرفته باشد ممکن است صدماتی جبران ناپذیر از جمله آتش سوزی و انفجار به بار بیاورد.

جهت جلوگیری از بروز چنین اتفاقی بهتر است از درآوردن و یا حذف کردن کامل ترموکوپل جدا خودداری نمایید.

با مراجعه به مراکز معتبر تعمیرات و سرویس اجاق گاز، می‌توانید ترموکوپل را به راحتی تعویض نمایید.

پیشنهاد مطالعه مقالات مرتبط

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *